Suomalaisilla on nämä kaksi asiaa tilastollisesti isoja arjessa: kahvin juonti ja pelaaminen. Miksi ne ovat sitten nousseet niin tärkeiksi aikuisten suomalaisten arjessa, ja millaisia vaihtoehtoja on oikeasti tarjolla, on sitten kohteen kahvila tai casino kuten https://posido.com/fi/ ja tavallisen suomalaisen arkipäivä? Tavallinen arkipäivä on kuitenkin muuttunut menneiden vuosikymmenten aikana niin, että nykyisin arjen ja viikonlopun erot ovat lähinnä ajatuksissa, ja käytännössä lauantaipäivä on kuin mikä tahansa muu viikonpäivä, paitsi ehkä sunnuntai, jolla yhä on jonkinlainen vapaapäivä status tavallisessa arjessa.
Aikuisten arjen muutokset
Aikuisten arjen muutokset ovat luonnollisesti olleet jatkuvia kehityksen muokatessa yhteiskuntaa, mutta nykyisen mallisen yhteiskunnan yksi isoimmista muutoksista arjessamme alkoi 80-luvulla kotitietokoneiden ja pelikonsolien tullessa koteihin. Silloin aikuisillekin avautui vähitellen pelaaminen, ja kun samanaikaisesti työelämässä koettiin teollisen aikakauden muutos kohti nykyistä palveluyhteiskuntaa, alkoi aikuisille tulla entistä enemmän vapaa-aikaa – ja viikon rakenne alkoi menettää sitä selvää ma-pe, la-su ajattelumallia. Vanhassa mallissa palvelut olivat saatavilla vain maanantaista perjantaisiin, ja viikonloput olivat lepoaikaa. Mutta 80-luvulla alkanut digitalisaatio, 90-luvun internet ja 2010-luvun mobiilinetti ajoivat jokainen omalta osaltaan palveluita entistä enemmän kohti 24/7 ajattelua – aivan kuten casino palvelut ovat nykyään saatavilla, samoin kuin monet kahvilat tyyliin S-ryhmän ABC-asemat. Arki on siis tullut jokaiselle päivälle siinä mielessä, että kaikenlaiset palvelut ovat lähes aina saatavilla tavalla tai toisella- useimmalla paikkakunnalla on vähintään se yksi kauppa, joka on vuoden jokaisena päivänä auki, mutta miten tämä muutos näkyy, vaikka kahviloissa?
Monet kahvilat elävät vieläkin tätä vanhaa ajattelumallia, missä ollaan avoinna arkisin kello 9-18, ja muutama tunti viikonloppuisin – tämä koska niin on tehty ”aina”, ja koska silloin on enemmistö asiakkaita liikenteessä. Samalla kuitenkin sosiaalisessa mediassa keskustellaan paljon suomalaisen kahvilakulttuurin ongelmista juuri ilta-aukioloaikojen puuttuessa – olisko nyt 2023 aika osan kahviloista tehdä radikaali muutos ja unohtaa ne aamiaiset ja lounaat, ja keskittyä enemmän sille aikajänteelle, kun aikuisilla on vapaata eli jokaiselle päivälle, mutta vähän myöhäisimmille tunneille. Asiakkaat eivät varmasti aivan heti huomaa muutosta, mutta yhteiskunnassa tapahtuneet rakennemuutokset puoltaisivat tällaista palveluaikojen selvää muokkaamista.
Aikuisten vapaa-ajan ja viihteen kehittyminen
Kahvilat ja aikuisille tarjolla ole viihde, kuten casino, ovat muuttuneet rajusti viimeisten vuosikymmenten aikana. Kahvilat tarjoilevat Suomessa nykyään oikeasti laajan valikoiman kahvituotteita, ja vain harvat menevät enää sillä yhdellä ja ainoalla vaalealla kahvilla – vaan tarjolla on oikeasti myös cappuchinoa ja vastaavia tuotettuna oikeilla laitteilla, eikä halvoilla kotiautomaateilla, joissa niissäkään ei ole mitään pahaa, mutta ammattilaistarjoiluna, kahviloiden pitäisi nykyaikana pystyä panostamaan todelliseen laatuun ja omaan tietoisuuteen kahviasioissa – jos nyt kysytään tarjoilijalta jotain tarjolla olevasta kahvista, pitää tarjoilijan osata kertoa, mistä kahvi on – kokeile tätä omassa vakikahvilassasi, miten onnistui?
Monet tutkimukset ja tilastot kertovat, että suomalaiset ovat alttiina kokeilemaan uutta. Se voisi näkyä myös edellä mainitun aikataulun muutoksen kautta – se myös mahdollistaisi erilaisen kahvilakulttuurin kehittymisen myös muualla kuin vain isoissa kasvukeskuksissa, ja pitääkö kahvilan olla aina niin ”hiljainen” ja seesteinen – kahvila voisi aivan hyvin olla myös iltaravintolan tapainen tapaamispaikka, mutta jossa se kahvilatuote on pääosissa, mutta sen ohessa voisivat tv-sarjat näkyä monitoreissa urheilun sijasta, ja tarjolla olla muhkeita sohvia ja nojatuoleja niiden vanhanaikaisten ja kevyiden kahvilatuolien sijasta? Se on vähän kuin nykyaikainen casino – se on siirtynyt nettiin, koska jokaisella aikuisella on aina mukanaan se pelikone, eli älypuhelin, mikä mahdollistaa pelaamisen missä ja koska tahansa. Kun tähän mahdollisuuteen lisää vielä suoratoistotekniikan kehittymisen, on mobiilissa pelattavissa täysin livenä ne kaikki kasinopöydät, jotka lopetettiin suomalaisista ravintoloista ja yökerhoista vuosia sitten – mikäs sen kivempaa olisi, kuin mennä iltakahvilaan juomaan hyvää kahvia ja samalla istuskellessa pelata pelipöydissä mobiilisti, tai katsella omaa suosikki tv-sarjaa kahvilan tarjoamana – idea on varmasti jossain käytössä, mutta useimmiten pohjautuu oluen ja viinan juomiseen, mutta aivan yhtä hyvin voisi pohjautua paljon terveellisemmälle pohjalle.
Lisääntyneet vaihtoehdot ja omat tavoitteet
Nämä edellä mainitut ideat ja mahdollisuudet kuvaavat sitä todellisuutta, mikä nyky-yhteiskunnassa on oleellista – meillä on entistä enemmän mahdollisuuksia tehdä erilaisia asioita, ja saada uusia kokemuksia. Lähes alalla kuin alalla, ja tuoteperheestä toiseen meille on tarjolla entistä enemmän kokeiltavaa- laske vaikka oman lähikauppasi kahvivalikoima, tai pelaamasi casinon pelivalikoima – molemmissa valikoimat vain kasvavat.
Kehitys on tuonut muutoksen myös meidän käyttäjien ajatteluun ja käyttäytymiseen. Vielä 80-luvulla suomalaiset miettivät enemmän ”me”-lähtöisesti, mutta digitalisaation kautta ja muun yhteiskunnallisen kehityksen kautta ajatusmaailma on alkanut rakentua entistä enemmän ”minä”-ajattelun pohjalle, joten nämäkin palvelut ovat sitä kautta päässeet laajentamaan palveluvalikoimiaan, sillä asiakkaat yksinkertaisesti vaativat entistä enemmän valinnanvaraa kaikessa -niin kahviloissa kuin pelaamisessa.
Kahviloiden uudet tuotteet ja palvelut
Olet varmasti jo huomannut, kuinka kahvilat ovat alkaneet rakentaa uudenlaisia palvelukokonaisuuksia. Ne ovat valinneet saman tavan kuin kasinot 90-luvulla, eli nettisivut, joiden välityksellä on mahdollista valita ja tilata kahvituotteet kotiin ja toimistolle. Samalla kahvilat ovat voineet kehitellä myös uusia tuotekokonaisuuksia, jotka mahdollistavat isomman tuotepaketin myymisen, vaikka koko toimistolle, ja tuotteiden kuljetuksen hoitaa sitten joku paikkakunnalla tarjolla olevista toimittajista, kuten Wolt tai Foodora. Digitalisaatio on tuonut markkinoille jopa sellaisia kahviloita, joita ei ole varsinaisesti olemassakaan, on vain tilat, missä tuotteet tehdään ja pakataan kuljetuksia varten – tällaiset uudenajan kahvilat ja ravintolat toimivat kylläkin vain, jos asiakaskuntaa on tarpeeksi, eli ei aivan pienellä paikkakunnalla, mutta pienelläkin paikkakunnalla voi kahvila lisätä omat palvelunsa tilattavaksi tällaisten nykyaikaisten ruokalähettien kuljetettavaksi.
Digitalisaatio ja tulevaisuus
Kun siirryttiin isossa kuvassa teollisesta yhteiskunnasta digitalisaation tukemaan palveluyhteiskuntaan, ajatuksena oli, että palvelut kehittyvät, parantuvat ja ovat paremmin saatavilla. Samalla kuitenkin siirryttiin digitalisaatiossa aikaan, missä itse kuluttajat tekevät entistä enemmän niitä töitä ja tehtäviä, jotka aiemmin tehtiin liikkeen ja kaupan henkilökunnan puolella – mieti vaikka pankkimaailmaa. Nykyään pankit ovat ehkä 1-2 päivää auki viikossa tarjoten palvelua ilman ajanvarausta – idea on, että teet itse mahdollisimman paljon nettisivujen kautta, jotta pankin henkilökunnan ei tarvitse tehdä sitä….. digitalisaatio ei siis varsinaisesti ole nopeuttanut palveluita, se on vain siirtänyt tekemisen meille kotiin. Samalla tavalla voimme tehdä töitä etänä, ja tilata periaatteessa ihan mitä vain – autoista kahviin.
Digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja se tulee viemään kehitystä edelleen siihen suuntaan, mikä on jo nähtävillä Keski-Euroopassa, työajat lyhenevät entisestään ja puhutaan jo 3-4 päivän työviikosta – joka tarkoittaa entistä enemmän vapaa-aikaa aikuisille. Aikuiset ovat nyt oppineet 80-luvusta alkaen käyttämään entistä enemmän uusia palveluita omassa vapaa-ajassaan, ja entistä enemmän ajattelemaan myös itseään, joka on lisännyt toisaalta hyvinvointipalveluita, myös casino tyyppisiä pelipalveluita ja paljon muitakin palveluita – ja paljon nimenomaan nettiin ja mobiiliin, jotta nämä aikuiset vapaalla olevat voivat hyöty käyttää niitä kotoaan käsin, lähtemättä minnekään. Muutos on edennyt Pohjoismaissa ja brittien keskuudessa nopeammin kuin eteläisessä Euroopassa, missä yhä suositaan oikeaan kahvilaan menemistä, ja toisten pelaajien tapaamista pelihuoneissa ja -saleissa. Muutos on jatkuva – se on varma.