Arvid Nordquist Finland: 20 vuotta menestystä ja makuelämyksiä suomalaisten pöydissä

Arvid Nordquist Finland juhlistaa tänä vuonna merkittävää kahden vuosikymmenen matkaa Suomen markkinoilla. Vuonna 2005 vaatimattomana eteläafrikkalaisten viinien maahantuojana aloittanut yritys on kasvanut monipuoliseksi toimijaksi, jonka tuotteet ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten arjessa aina aamukahvista iltapalan herkkuihin. Yhtiön tarina on osoitus pitkäjänteisestä työstä, strategisista valinnoista ja kyvystä vastata kuluttajien muuttuviin tarpeisiin.

Alun perin ruotsalaisen emoyhtiön, Arvid Nordquistin, laajentumishaluista Pohjoismaissa syntynyt Suomen tytäryhtiö aloitti toimintansa toden teolla jo perustamisvuonna. Keskeinen käännekohta oli Alex. F. Lindbergin liiketoiminnan hankinta, joka toi mukanaan paitsi arvokasta osaamista ja vakiintuneita suhteita, myös joukon ikonisia tuotemerkkejä. Tämä kauppa loi vankan pohjan Arvid Nordquist Finlandin tulevalle kasvulle ja laajentumiselle.

Tänään yritys työllistää lähes 30 henkilöä ja sen liikevaihto ylittää 40 miljoonaa euroa, mikä kertoo vakuuttavasta kehityksestä ja kyvystä menestyä kilpailluilla markkinoilla. Arvid Nordquist Finland on onnistunut rakentamaan kattavan tuotevalikoiman, joka ulottuu viineistä ja kahvista aina elintarvikkeisiin, makeisiin, juomiin ja non-food -tuotteisiin. Yrityksen nimi on synonyymi laadulle ja luotettavuudelle, ja sen tuotteita löytää niin päivittäistavarakaupoista, Alkosta, ravintoloista kuin kahviautomaateistakin.

  • Merkittävä markkinaosuus kahvissa
  • Laaja tuotevalikoima elintarvikkeista juomiin
  • Pitkäaikaiset kumppanuudet toimittajien kanssa
  • Vahva jalansija eri myyntikanavissa

Alku viineistä – matka kohti monipuolista makujen maailmaa

Kaikki sai alkunsa eteläafrikkalaisista viineistä, kun KWV halusi Pohjoismaihin yhteisen maahantuojan ja valitsi Arvid Nordquistin vastaamaan tästä. Näin Arvid Nordquist Finland perustettiin vuonna 2005 juuri tätä tarkoitusta varten. Jo samana kesänä KWV:n viinit olivat Arvid Nordquistin tuomina Alkon hyllyillä, aloittaen luvun, joka on jatkunut menestyksekkäästi tähän päivään asti. Tämä alkuperäinen fokusalue loi perustan yrityksen dynaamiselle kehitykselle ja strategiselle laajentumiselle tulevina vuosina.

Alex. F. Lindbergin liiketoiminnan osto toi mukanaan yli sadan vuoden perinteet ja vankan historiansa. Tämä hankinta ei ollut pelkkä liiketoimintakauppa, vaan se symboloi kahden sukupolven ja perinteiden yhdistymistä. Se toi Arvid Nordquist Finlandille paitsi arvokasta osaamista ja kokeneen henkilöstön, myös useita suomalaisten rakastamia brändejä, jotka olivat jo vakiintuneet osaksi kotitalouksien arkea. Nämä brändit, joista moni on yhä tänään Arvid Nordquist Finlandin valikoimissa, olivat avainasemassa yrityksen tunnettuuden ja luotettavuuden rakentamisessa.

Maajohtaja Cecilia Mérus muistelee, kuinka Fisherman’s Friend -pastillit, tulinen Tabasco-chilikastike ja Del Monte -säilykkeet tulivat Arvid Nordquistin valikoimaan Lindbergin kaupan myötä. Nämä tuotteet ovat säilyttäneet suosionsa vuosikymmenten ajan ja ovat edelleen tärkeä osa yrityksen tarjontaa. Ne edustavat sitoutumista laatuun ja kykyä tarjota kuluttajille tuotteita, jotka kestävät aikaa ja pysyvät relevantteina jatkuvasti muuttuvilla markkinoilla.

  • Alex. F. Lindbergin perintö
  • Klassikkotuotteiden merkitys brändin rakentamisessa
  • Pitkäikäiset ja luotettavat tuotteet

Ruotsalaisen kahvin valloitus Suomessa: epäilyksistä menestykseen

Viinien aloittaessa Arvid Nordquist Finlandin tarinan, katse kääntyi pian myös kahviin. Aluksi monet epäilivät, että suomalaiset, joilla on vahvat perinteet oman kahvinjuonnin suhteen, eivät koskaan omaksuisi ruotsalaista kahvia. Tämä ennakkoluulo osoittautui kuitenkin vääräksi. Arvid Nordquistin kahvi on onnistunut murtamaan ennakkoluuloja ja vakiinnuttanut paikkansa Suomen kahvimarkkinoilla, nousten yhdeksi viidestä suurimmasta kahvimerkistä. Tämä menestystarina on osoitus tuotteen laadusta ja yrityksen kyvystä ymmärtää suomalaisen kuluttajan makumieltymyksiä.

Cecilia Mérus iloitsee kahvin menestyksestä, joka on samalla tehnyt yrityksen nimen tunnetuksi koko maassa. Arvid Nordquistin kahvin tunnistettava makuprofiili ja vastuulliset tuotantotavat ovat vedonneet suomalaisiin kuluttajiin. Yrityksen sitoutuminen kestävään kehitykseen ja korkeaan laatuun on ollut avainasemassa, kun on rakennettu luottamusta ja uskollisuutta brändiä kohtaan. Kahvin menestys ei ole ollut sattumaa, vaan tulosta huolellisesta tuotekehityksestä ja markkinoinnista.

Kahvin lisäksi Arvid Nordquist Finlandin valikoima on laajentunut kattamaan monipuolisesti erilaisia elintarvikkeita, makeisia, juomia ja jopa non-food -tuotteita, kuten A+ -pyykinpesuaineet ja Duracell-paristot. Tämä strateginen laajentuminen on mahdollistanut yrityksen läsnäolon yhä useammassa suomalaisessa kodissa ja arjen tilanteessa. Se kuvastaa Arvid Nordquist Finlandin kykyä sopeutua ja kehittyä vastaamaan kuluttajien kokonaisvaltaisiin tarpeisiin, tarjoten heille laadukkaita tuotteita eri kategorioissa.

  • Vastuullisuus ja laatu kahvituotannossa
  • Tuotevalikoiman monipuolisuus
  • Arvid Nordquist -kahvin tunnettuus Suomessa

Kasvun salaisuus: pitkäaikaiset kumppanuudet ja vastuullinen toiminta

Vuosien varrella Arvid Nordquist Finlandin liikevaihto on kasvanut tasaisesti, ja 40 miljoonan euron raja rikkoutui vuonna 2024. Tämä vakuuttava kasvu ei ole pelkästään myyntilukujen summa, vaan se heijastaa yrityksen syvää sitoutumista pitkäaikaisiin kumppanuuksiin ja kestävään liiketoimintaan. Kahden vuosikymmenen aikana valikoima on kasvanut monipuoliseksi kokonaisuudeksi, mutta yksi asia on säilynyt muuttumattomana: tapa tehdä työtä pitkäjänteisesti ja kumppanuuksia arvostaen. Tämä filosofia on läpäissyt kaikki yrityksen toiminta-alueet.

Yhteistyö itävaltalaisen Steiningerin viinitalon kanssa, joka on kestänyt jo 15 vuotta, on vain yksi esimerkki Arvid Nordquist Finlandin sitoutumisesta kestäviin suhteisiin. Monet muutkin päämiessuhteet ovat kestäneet poikkeuksellisen pitkään, mikä osoittaa luottamuksen ja molemminpuolisen hyödyn arvon. Tällaiset kumppanuudet eivät ainoastaan takaa vakaan tuotevirran ja kilpailukyvyn, vaan myös mahdollistavat jatkuvan tuotekehityksen ja innovaation, jotka ovat avainasemassa markkinoilla menestymisessä.

Pitkäjänteisyys näkyy myös Arvid Nordquist Finlandin sisäisessä toiminnassa. Monet työntekijät ovat viihtyneet talossa yli 15 vuotta, mikä kertoo työnantajan arvostuksesta ja positiivisesta työilmapiiristä. Kun katse kääntyy tulevaisuuteen, suunta on kirkas: Arvid Nordquist haluaa olla kannattavin kumppani. Tämä tavoite rakentuu neljän peruspilarin varaan: osaavat työntekijät ja houkutteleva työpaikka, kannattava myynti, tehokas organisaatio sekä kumppanuudet, joihin voi aina luottaa. Nämä periaatteet ohjaavat Arvid Nordquist Finlandin toimintaa ja takaavat sen menestyksen myös tulevaisuudessa.

  • Strateginen kumppanuuksien hallinta
  • Työntekijöiden sitoutuminen ja hyvinvointi
  • Tulevaisuuden visiitti ja arvojen merkitys

Katse tulevaisuuteen: Arvid Nordquist Finlandin seuraavat askeleet

Arvid Nordquist Finlandin tarina on osoitus siitä, kuinka pienestä alusta voi kasvaa merkittäväksi toimijaksi markkinoilla. Kahdenkymmenen vuoden matka on täynnä strategisia valintoja, sitoutumista laatuun ja ennen kaikkea kykyä rakentaa ja ylläpitää luottamusta niin kumppaneiden kuin kuluttajienkin kanssa. Yritys on osoittanut kykynsä sopeutua ja uudistua, säilyttäen samalla juurensa ja arvonsa. Tulevaisuudessa Arvid Nordquist Finland jatkaa kasvuaan ja kehitystään, varmistaen paikkansa suomalaisten pöydissä vielä vuosikymmenten ajan. Tämä kehitys ei olisi mahdollista ilman jatkuvaa panostusta innovaatioon ja asiakaskokemuksen parantamiseen.